Yksityishenkilön fb-aikajanaa tutkiessani huomasin, että eniten tykkäyksiä saivat jotkin videot. Kuitenkin ehkä elämää mullistavat tai muuten vain uuresti hypetetyt elämän ilot (kuten kesän seikkailut tai vaikka virpominen) saivat tykkääjät puolelleen. Parhaan suosion sai kuitenkin uusi syntynyt perheenjäsen. Ilman kuvia tai videoita, olisivat monet jutut olleet todella tylsiä. Erilaiset linkit eri artikkeleihin keräsivät tykkääjiä juuri samasta asiasta kiinnostuneilta (ehkä) tai kyseisen henkilön ja hänen liittymisensä aiheeseen tuntevat). Mikä sai itse klikkaamaan linkkiä tai siirtymään toisaalle. Aiheen yleensä täytyi olla lähtökohtaisesti kiinnostava. Eli otsikointiin kannattaa panostaa. Linkkejä on helppo jakaa, ne eivät välttämättä vielä kerro asenteesta tai osallistumisesta. Sen sijaan esim tapahtumasta vinkkaaminen on jo usein enemmän itsestä antamista.

Yhteisö. Tarkastelemani yhteisön tykkäjämäärä on kohtalaisen pieni. Tuntuu että päivityksistä tykkäävät muutamat ihan periaatteesta. Kuitenkin kuva aiheutti lisää tykkäämisiä. Kuvat, niiden puuttuminen tai niiden viesti aiheuttivat sivulla myös keskustelua. Tavallisesta poikkeava toiminta tai päivitys toki herättää. Yhteisön päivitykset olivat lähinnä tiedotuksellisia.

Mietiyttämään jäi seurakuntayhtymän fb-sivu, jossa ei kovin moni päivittele. Tai nettisivumme, jotka paikoin ovat aika jäykät. Toki en itse saa edes omaa leiviskääni hoidettua, ja päivitettyä mummojen tapahtumia ajantasalle. Ehkä on aika ryhdistäytyä ja miettiä miten seurakuntalaiset saadaan sivustoille mukaan. Olisikohan myös oman seurakunnan fb-sivulle tarvetta (nyt meidän seurakunta näytti olevan siellä vain paikkana, ei sivuna). Jea.